Strategi Penguatan Keterampilan Teknik Mengajar Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kompetensi Bahasa Arab Siswa
DOI:
https://doi.org/10.53038/tlmi.v4i2.266Keywords:
Skills, Teaching Techniques, Discuss ArabicAbstract
In the era of globalization and digital transformation, learning Arabic faces a variety of challenges, mainly due to its linguistic complexity that differs from the student's native language. Teaching technique skills are an important factor in creating effective and meaningful learning. This study uses a descriptive qualitative approach through a literature review to examine the concepts, types, and strategies of applying teaching skills in the context of Arabic language learning. The results of the study show that mastery of basic skills such as asking questions, explaining, managing classes, and providing reinforcement plays a very important role in improving students' language competence actively and contextually. The preparation of a literature-based conceptualization strategy that can be used as a practical reference in the development of the professional competence of Arabic teachers at various levels of education. The quality of Arabic learning is greatly influenced by the extent to which teachers master and apply teaching technique skills in a planned, varied, and in accordance with the main contribution of this learning process which lies in the preparation of literature-based conceptualization strategies that can be used as a practical reference in the development of professional competencies of Arabic teachers at various levels of education. The findings of this study have a positive impact on improving the quality of Arabic teaching in a sustainable manner.
References
Afini Nurul Hidayat, Hakmi Wahyudi, Hakmi Hidayat, & Djeprin E. Hulawa. (2024). Sifat Ideal Seorang Guru Menurut Imam Al-Ghazali Kajian Kitab Minhajul Muta’allim. Jurnal Pendidikan Kreativitaspembelajaran, 6(3).
Agus Susilo Saefullah. (2024). Ragam Penelitian Kualitatif Berbasis Kepustakaan Pada Studi Agama Dan Keberagamaan Dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4).
Ahmad Nahidl Silmy, Rahmat Hidayat Lubis, Yusvita Kusuma Wardani, Shara, & Annisaa Ismahani. (2024). Urgensi Metode Belajar Dalam Pembelajaran Bahasa (Bagi Penutur Non-Arab). Mantiqu Tayr: Journal Of Arabic Language, 4(2).
Anisah Firdausi Nuzula. (2024). Penerapan Metode Crossword Puzzle Berbasis Aplikasi Puzzle Maker Dalam Peningkatan Mufradat Bahasa Arab Siswa. Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab Dan Kajian Linguistik Arab, 7(2).
Azisi, Muhammad Sulaiman, Badri, Nurfaiza, & Dwi Juli Priyono. (2024). Meningkatkan Minat Dan Kemampuan Bahasa Arab Melalui Program Muhadasah: Pendampingan Siswa Madrasah Aliyah Al Hidayah Candi Kuning Ii Bali. Al Busyro : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).
Faridatul ‘Azza & Wulan Indah Fatimatul Djamilah. (2024). Efektifitas Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Dalam Mengatasi Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab. Tarling: Journal Of Language Education, 8(2).
Fathoni. (2024). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Yang Inovatif Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi. Khatulistiwa: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2).
Fathur Riyadhi Arsal, Acep Hermawan, & Nanang Kosim. (2024). Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Media Audio, Visual, Dan Audiovisiual Di Mtsn 1 Kota Makassar. Tadris Al-Arabiyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 4(2).
Fina Marshella, Bambang Irawan, & Abdur Rosid. (2024). Implementasi Manajemen Kelas Dalam Proses Pembelajara Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Al-Amien Prenduan. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 10(4).
Intan Dwi Safitri, Ahmad Zidqy Azmy Hilmani, & M Yunus Abu Bakar. (2024). Menggali Esensi Teori Generatif Transformatif Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Nusantara ( Jinu), 1(6).
Merri Yelliza, Aditya Firdaus, Tri Wahyuni, Ramajenur Anas, Suci Rahmadhani, & Ria Pratiwi. (2024). Integrasi Standar Guru, Tendik, Sarana Prasarana, Dan Penilaian Dalam Pengembangan Kurikulum Di Sdit Ulul Albab Kota Bukittinggi. Didaktik : Jurnal Ilmiah Pgsd Fkip Universitas Mandiri, 10(4).
Mochamad Chobir Sirad & Choiruddin. (2025). Pendampingan Program Daurah Tadribiyyah Native Speaker Untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Arab Produktif Pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Stai Kh. Muhammad Ali Shodiq Tulungagung. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 5(1).
Muhammad Tareh Aziz, Ummi Sholehawati, & Mufarrohah. (2023). Pendekatan Struktural Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Nurul Huda Surabaya. Mumtaza:Journalofarabicteaching,Linguisticandliterature, 3(2).
Nurul Fahmi. (2024). Penerapan Metode Eklektik Pada Pembelajaran Al-Arabiyyah Lil Muyassarah Pada Mahasiswa Baru Institut Ummul Quro Al-Islami. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(4).
Nurul Khalisah & Abd Rahman. (2024). Keterampilan Mengajar Guru Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sekolah Dasar Santi Witya Serong School Thailand. Jsim: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 5(4).
Primandha Sukma Nur Wardhani & Dian Nastiti. (April2023). Implementasi Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 177–191.
Puteri Shabrina Luthfiyyahsyah, Syihabuddin, Rinaldi Supriadi, & Rifaldi Ramanda. (2024). Tindak Tutur Ekspresif Guru Dan Respons Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Al-Basyariyah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 4(2).
Riyan Nuryadin, Nurul Irfan, & Leni Layinah. (2024). Systematic Literature Review: Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Ilmu Sharafberdasarkan Teori Pembelajaran Terpadu. Jurnalpendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 4(4).
Syifa Firdausi Putri, Nurul Insani Rahman, & Reyka Mei Anggraini. (2025). Inovasi Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Di Gontor Putri 1. Ta’limi| Journal Of Arabic Education And Arabic Studies, 4(1).
Yuli Arniati, Rahmatullah, & Akmaluddin. (2024). Supervisi Klinis Kolaboratif Sebagai Strategi Peningkatan Kompetensi Mengajar Di Tk Kartika Xiv-15 Japakeh Aceh Besar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Abidin Abidin, Adi Fadli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
By virtue of their appearance in this is open access jurnal, articles are free to use after initial publication under a Creative Commons Atribution 4.0 International Licenses.