Korelasi Self- Confident dengan Hasil Belajar
Analisis Statistik Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa SMP al-Ashriyyah Nurul Iman Parung – Bogor
DOI:
https://doi.org/10.53038/tlmi.v3i1.91Keywords:
Self-Confident, Students' Arabic Learning ResultsAbstract
Pasca pandemic, there are still many students who lack self-confidence in themselves. This lack of self-confidence, among other things, is usually caused by internal or external factors. And there are still student problems where the students are less responsible in lessons. This research was conducted at Al Ashriyyah Nurul Iman Parung Middle School, Bogor, with the aim of finding out whether there was relationship between self-confidence and the Arabic language learning outcomes of Al Ashriyyah Nurul Iman Parung Middle School students, Bogor.
The method used is a quantitative approach, using correlational techniques. The sample used in this research was a saturated sample using all 59 class VIII G students as research respondents. For data collection, researchers used instruments in the form of questionnaires for variable This is shown by the strength of influence or correlation coefficient of 0.523 at a confidence level of 95% (α = 0.05), while the magnitude of the influence or R-square coefficient of determination is 27.35, which means that self-confidence has an influence on learning outcomes. amounting to 27.35% and means the remaining 72.65% is determined by other factors. For the direction of influence or regression coefficient, Ŷ = 42.077 + 0.652.
References
Asep, Jihad. (2008). Evaluasi Pembelajaran, Jakarta: Multi Prasindo.
Bloom, Banjamin S. (1977) Taxonomy of Educational Objective. New York: longman.
Chaijah, Hasan. (1994). Dimensi-dimensi Psikologi Pendidikan. Surabaya : Al-Ikhlas.
Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Fauziah, Gina. (2002). Kepercayaan Diri, Bandung:Wacana Glora Cipta.
Hajjah, Baina. (2006). Ilmu Sosial Budaya dan Keamanan Dasar. Jakarta:Jenki Satria.
Hamdani. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hamid, Izzani. (2010). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Bandung: Pustaka Setia.
Ibrohim, El Fiky. (2009). Terapi Positive Thinking, Yogyakarta: Hikam Pustaka.
Isyanto, N., Parhan, P., Ikhwan, S., & Sidik, A. M. T. M. (2024). Korelasi Self- Confident dengan Hasil Belajar: Analisis Statistik Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa SMP al-Ashriyyah Nurul Iman Parung – Bogor. Ta’limi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 3(1), 51–58. https://doi.org/10.53038/tlmi.v3i1.91
L Kurnia Eka. Mokhammad Ridwan Y, (2015). Penelitian Pendidikan Matematika, Bandung: Refika Aditama.
Mahardika, Deni. (2015). Cerdas Bercbicara di depan Publik, Yogyakarta: Flashbook.
Mike, Bechtie. (2014). Percaya diri (self confident) dalam Komunikasi, Jakarta:Clofiri Gabriel.
Muhammad, Habibie. (2011) Cerdas dan Cergas merancang sukses diri.
Mustari, Muhammad. (2014). Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Mustika, Dewi joulanda. (2021) Hubungan Antara Percaya diri (self confident) dengan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas V MI negeri 4 bandar lampung. Semarang. Universitas Negeri raden intan lampung.
N Kerlinger, Fred. (1990). Asas-asas Penelitian Behavioral, Edisi Ketiga, terjemahan: Landung R. Simatupang, Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Narlan Abdul dan Dicky Tri Juniar. (2018). Statistika dalam Penjas, Yogyakarta: Deepublish.
Nurgufron, M. & Rini Risnawati S. (2012). Teori- Teori Psikologi, Jogjakarta Ar-Ruzz Media.
Permata, Nilam. (2010). Tunjukan Dirimu, Ciputat: Nobel Gelu Media.
Prasetyo, Bambang dan Lina, Miftahul Jannah. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Teori dan Aplikasi, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Riduwan. (2018). Pengantar Statistika Sosial, Bandung: Alfabeta.
Robert, Anthony. (2015). yang dikutip oleh Deni Mahardika, Cerdas Bercbicara di depan Publik, Yogyakarta:Flashbook.
Verina, Iromana. (2017). Mengenai Kepercayaan Diri dengan Komunikasi Interpersonal pada Siswa kelas XII Muhamadiyah 1 Palembang, palembang ,UIN Raden Fatah.
Rifqi, Mustofa. (2008). Mengenai Pengaruh Rasa Percaya diri Dengan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Menegah Atas Islam Almaarif Singosari Malang. Malang. UIN Maulana Malik Magribi.
Risyani, Titin. (2012). Mengenai Hubungan antara Karakter Percaya diri (self confident) dengan Prestasi Belajar Bahasa Arab pada peserta didik kelas X MAN yogyakarta, Yoyakarta ,UIN Sunan Kalijaga.
Rohwati, M. (2015). Penggunaan Educatin Game untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup, Yogyakarta: UIN Jogyakarta press.
Santrock, John W. (20033). Adolescence perkembangan remaja edisi keenam, Jakarta: Erlangga.
Shan, Muhibbin. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta : Bunyi Aksara.
Siregar, Everline. dan Hartini, Nana. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor:Ghalia Indonesia.
Slameto. (2003). Belajar Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta : Rineka Cipta.
Sudirman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sudjana, Nana. (2011) Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru, 2011
_________. (2009) Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Suliyanto. (2014). Statistika Non Parametik dalam Aplikasi Penelitian, Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar Pembelajaran. Jakarta Kencana.
Usman, Muhammad Uzer. (2000). Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosda karya.
Zulganef. (2006). Konsep Persamaan Struktural dan Aplikasinya Menggunakan AMOS 5, Bandung: Penerbit Pustaka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nur Isyanto, Parhan Parhan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
By virtue of their appearance in this is open access jurnal, articles are free to use after initial publication under a Creative Commons Atribution 4.0 International Licenses.