Konsep Pendidikan Agama dan Pendidikan Keagamaan dalam Dunia Pendidikan

Authors

  • Lia Fauziya Sekolah Tinggi Agama Islam Nurul Iman- Bogor, Indonesia
  • Siti Sarah Sekolah Tinggi Agama Islam Nurul Iman, Bogor Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53038/tndm.v1i1.390

Keywords:

Concept, Religious Education, Religious Studies, Education

Abstract

.Education is an essential human need that cultivates holistic human quality both physically and psychologically. It equips individuals with knowledge, skills, and noble character traits to effectively face life's challenges. Education is a conscious and active effort to develop one’s potential in spiritual-religious strength, self-control, personality, intelligence, moral values, and skills required by individuals, society, nation, and state. This study employs library research using published written materials analyzed through a sociological approach. Religious education refers to the educational process that specifically imparts religious-based knowledge. Indonesia officially recognizes six religions—Islam, Christianity, Catholicism, Hinduism, Buddhism, and Confucianism—and religious education encompasses all six; however, this study focuses exclusively on Islamic religious education.

References

Al-Abrasyi, M. A. (2003). Prinsip-Prinsip Dasar Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Alamsyah, I. E. (2019, April 10). Krisis Moral Remaja, Tanggung Jawab Siapa? Diambil kembali dari republika.co.id: https://republika.co.id/berita/ppqc8g349/krisis moral remaja tanggung jawab siapa

Amin, M. M. (1993). Agama Demokrasi dan Tranformasi Sosial. Yogyakarta: Sipress.

Aminuddin, M. Y. ((January 4, 2019)). Perubahan Status Kelembagaan Pada Perguruan Tinggi Agama Islam Dalam Menghadapi Tantangan Dan Peluang Pendidikan Islam Di Indonesia. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam 2, no. 1 , 22–44.

Anam, K. (2024). Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dan Madrasah ( Studi Kasus Di MA Dan SMK Miftahul Ulum Panyeppen Pamekasan ). 07(01), 1702–1715.

Arifin, H. M. (1993). Kapita Selekta Pendidikan (Islam dan Umum). Jakarta: Bumi Aksara.

Azra, A. (1997). Pesantren: Kontinuitas dan Perubahan” dalam Nurcholis Madjid, Bilik-bilik Pesantren; Sebuah Potret Perjalanan. Jakarta: Paramadina.

Bahar, H. (2003). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Bandung: Angkasa.

Baharuddin dan Moh, M. (2007). pendidikan Humanistik. Jogjakarta: AR-RUUZ.

Fachruddin, M. (2011). Pendidikan Islam Formal, Nonformal, dan Informal, seminar kelas matakuliah Kebijakan Pendidikan Islam.

Hafil, M. (2025, Febuari 04). Menag Kaji Kurikulum Cinta untuk Diterapkan di Sekolah Keagamaan. Diambil kembali dari republika.co.id: https://khazanah.republika.co.id/berita/sr5nkv430/menag-kaji-kurikulum-cinta-untuk-diterapkan-di-sekolah-keagamaan.

Langgulung, H. (1986). Manusia dan Pendidikan suatu Analisa Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Nasir, M. R. (2005). Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal; Pondok Pesantren di Tengah Arus Perubahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Peraturan pemerintah (PP) nomor 55 tahun 2007, Tentang Pendidikan Agama dan Pendidikan Keagamaan, pasal 1 ayat 1

Peraturan pemerintah (PP) nomor 55 tahun 2007, Tentang Pendidikan Agama dan Pendidikan Keagamaan, pasal 1 ayat 2.

Rodli, A. (2001). Pesantren Perkotaan: Studi Kasus di Lembaga Kajian Islam Mahasiswa Pondok Pesantren Krapyak Yogyakarta, Jurnal Penelitian Agama, Vol. X, No. 3 (Yogyakarta: Pusat Penelitian IAIN Sunan Kalijaga, September-Desember).

Setiawati, T. (2021, Oktober 05). Guru Gaptek, Kini Melek. Diambil kembali dari republika.co.id: https://retizen.republika.co.id/posts/14831/guru-gaptek-kini-melek

Shihab, M. Q. (2011). Membaca Sirah Nabi Muhammad SAW: Dalam Sorotan Al-Qur’an dan hadits-hadits Shahih. Jakarta: Lentera Hati.

Stanton, C. M. (1994). Pendidikan Tinggi Dalam Islam, Terj. Affandi dan Hasan Asari. Jakarta: Logos.

Suriasumantri, J. S. (2005). Filsafat Ilmu: Sebuah Pengantar Popule. Jakarta: Sinar Harapan.

Undang-undang nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yamin, M. (2006). Sertifikasi Profesi Keguruan di Indonesia. Jakarta: Gaung Persada Press

Downloads

Published

12-05-2025

How to Cite

Fauziya, L., & Sarah, S. (2025). Konsep Pendidikan Agama dan Pendidikan Keagamaan dalam Dunia Pendidikan. at Tandhim | Journal of Islamic Education Management, 1(1), 69–84. https://doi.org/10.53038/tndm.v1i1.390

Issue

Section

Articles